Twee emmertjes water halen…

Vorige week was het de week van d’r op of d’r onder. Duizenden leerlingen in het voortgezet onderwijs kregen te horen of ze hun fel begeerde diploma hadden behaald of dat er toch een herexamen nodig was. Voor velen kwam echter het gevreesde telefoontje, wat niemand wil krijgen; “Helaas, je bent gezakt en zelfs met een herexamen zit het er niet meer in”. De slagingspercentages over de hele linie lijken landelijk in eerste instantie tegen te vallen. Waar eerder percentages werden behaald van ruim 95% of meer, blijft de teller nu ruim daar onder steken. Hoe kan dat? ‘De kwaliteit van het onderwijs holt met grote passen achteruit.’ ‘Scholen doen niet genoeg hun best.’ ‘Scholen hebben hun zaken niet op orde.’ Dit zijn maar zo een aantal reacties die ik her en der lees en hoor.

De waarheid waarom de percentages lager zijn is een hele andere. De waarheid die de overheid angstvallig bij u weg probeert te houden door media mind-fuck. Alles heeft te maken met de wet “invoering passend onderwijs”. Een gedrocht van een wet waar nu de eerste wrange vruchten van geplukt worden. Als je een badkuip voor de helft vult met warm water en de ander helft met koud, krijg je lauw water. Vervolgens gooi je er om en om een emmer warm en dan weer een emmer koud water bij. De constante gemiddelde temperatuur zal hetzelfde blijven. Nu gooi je er 1 emmer warm water in en daarna 2 emmers koud en dat herhaal je 10 keer. Wat doet dat met de temperatuur? Juist, die wordt uiteindelijk kouder en kouder, het constante gemiddelde daalt.

Op dezelfde manier werkt het in het onderwijs. Scholen hadden voorheen een constant gemiddelde omdat er duidelijk een ondergrens was aan toelating. Lager dan een bepaald niveau, of meer behoefte aan zorg dan wat een reguliere school kan bieden, ging naar praktijk- of speciaal onderwijs. Scholen wisten precies wat het niveau van hun leerlingen was en wisten van te voren hoeveel “warm water” ze moesten toevoegen om het gemiddelde te behouden. En met warm water bedoel ik hier extra begeleiding, ondersteuning, bijles, trainingen, orthopedagogiek of andere niet standaard hulp.

Door het passend onderwijs worden er telkens 2 emmers koud water in de school gegooid, terwijl de school de twee emmers warm water niet meer kan betalen die nodig zijn om het gemiddelde te behouden. Niet meer kunnen betalen omdat de wet passend onderwijs eigenlijk niets meer is dan een ordinaire bezuiniging over de rug van uw en mijn kinderen. Kinderen die eigenlijk recht hebben op veel beter dan wat ze nu krijgen. Een onhoudbaar systeem dat scholen met tranen in de ogen tegen de muur zet. Hetzelfde is als je een metselaar opdraagt een huis te metselen met enkel 100 stenen.

Gelijke kansen voor iedereen, daar is de wet “passend onderwijs” voor in het leven geroepen. Helaas is het in de praktijk allemaal niet zo “passend”.

Namens Niels,

een fijne dag…

(Volgende week ben ik er een keertje niet omdat ik dan waarschijnlijk het ene woord niet fatsoenlijk achter het andere krijg. Veel plezier allemaal met ons Schoolfeest.)