Analyse Molenstraat: Welke afslag nemen de dolende politici?

Het laatste woord is er nog zéker niet over gezegd. De discussie rondom het al dan niet opheffen van het éénrichtingsverkeer in de Molenstraat zal de gemoederen nog wel even bezig houden. En dat komt in politieke zin in eerste instantie door het Goorse SP-raadslid Frank Stevens en D66-er André de Visser. Zij zijn de enigen die op de barricade klommen toen het Goorse draagvlak aan de orde kwam in deze discussie. De rest van de raadsfracties leek zich tijdens de één-na-laatste raadsvergadering op 20 juni redelijk naadloos aan te sluiten bij het voornemen van wethouder Scholten om de éénrichtingsweg te handhaven en aan te sturen op verkeersremmende maatregelen.

Het CDA, dat zich vrijwel altijd indolent opstelt voor zaken in de grootste kern van de Hof en alleen geneigd is om in beweging te komen voor de kleinere dorpen als daar een politieke discussie ontstaat, én de VVD leken beslissend te worden in de democratische besluitvorming. Dat het CDA de eigen wethouder steunt is in dit kader nog te billijken, maar dat de VVD hierin volledig voorbij leek te gaan aan de wens van de Goorse ondernemers is op zijn zachtst gezegd weinig tactvol van de liberalen in aanloop naar de komende gemeenteraadsverkiezingen.

Veiligheid en switchen
GemeenteBelangen is voor handhaving tot het tegendeel bewezen is, en is daarin in ieder geval helder. GB-fractieleidster Coby Titshof kwam in de raadsvergadering van dinsdagavond met een eye-opener. Er moet niet vergeten worden waarom destijds éénrichtingsverkeer is ingesteld en daar snijdt ze hout. Veiligheid boven alles, al kan het een politicus ook sieren als met andere wetenschap een mening in de tijd verandert. Dat gebeurde deze week dus met het standpunt van de PvdA. Deze ging ‘om’ na een bijeenkomst met omwonenden, zelf belegd bij Huize Herfstzon.

Ondernemersprotest
De bereidwilligheid en eendracht (opmerkelijk) van met name de ondernemers om in actie te komen om tot opheffing van het éénrichtingsverkeer in de Molenstraat te komen, kwam dinsdag tot een hoogtepunt. Een lange stoet bedrijfswagens richting het Schoolfeestplein, waar Goor Collectief-voorzitter Bart Wiegerinck als een gedreven vakbondsman op hoogte de menigte toesprak. De leden van de Stadsraad, ook fel gekant tegen de instandhouding van de éénrichtingsweg keken tevreden toe. Toch is het allerminst gezegd dat het na het nieuw aangekondigde onderzoek, gedaan is met het éénrichtingsverkeer.

Stadsraad
De Stadsraad ziet eigenlijk als enige optie de zogenoemde variant 6 waarin het éénrichtingsverkeer wordt opgeheven, maar dan niet voor vrachtwagens en wordt daarin gesteund door de ondernemers. Maar wat nu als het nieuwe -onafhankelijke- onderzoek uitwijst dat die variant toch niet de beste blijkt te zijn?  Dan zitten Goor Collectief en De Stadsraad redelijk klem. Zij hebben immers ingestemd met deze aanvullende expertise en zich evenals de politiek op voorhand verbonden aan de naderende conclusies.

Wat nu?
Alle politieke partijen gaven dinsdagavond ook aan dat het nieuwe onderzoek leidend zal zijn in de besluitvorming rondom het al dan niet opheffen van het éénrichtingsverkeer in de Molenstraat. Als dat zo is, moeten alle betrokken partijen ook zo snel mogelijk laten weten wie dat onderzoek gaat uitvoeren en waarom deze partij, in tegenstelling tot ‘WC-eend-onderzoeker’ Goudappel en Coffeng, wel betrouwbaar is. Daarvoor is De Molenstraat inmiddels een te heet hangijzer geworden. Ook voor diegene die wat minder gehoord worden: de voorstanders van het éénrichtingsverkeer in de Molenstraat.

 

Redactie Goorsnieuws.nl