Handhaven (ingezonden brief)

De redactie ontving een brief over de discussie over het in stand houden of opheffen van het éénrichtingsverkeer in de Molenstraat. De schrijver is Gorenaar Carel Groothengel (foto), vast volger van de gemeenteraadsvergaderingen. Groothengel klimt wel vaker in de pen en vraagt zich dit keer af waarom het College het handhaven van een eventueel verbod voor vrachtwagens als een groot probleem ziet en trekt de vergelijking met de veelheid aan controles op de Diepenheimseweg. De ingezonden brief is hieronder te lezen.

Handhaven

Afgelopen dinsdag tijdens de raadsvergadering waren veel bewoners van de Molenstraat, Laarstraat en de straten van plan Moormann aanwezig. Tijdens deze raadsvergadering kwam de raadsbrief Evaluatie eenrichtingsverkeer Molenstraat Goor aan de orde. Ook kwam de raadsbrief Verkeerstudie Markelo aan de orde. De Stadsraad Goor heeft een aantal scenario’s voor het oplossen van de problematiek eenrichtingsverkeer Molenstraat uitgewerkt waarbij scenario 6 als beste uit de vergelijking kwam.  Bij beide onderwerpen bleek dat een vrachtwagenverbod door de gemeente werd afgewezen vanwege de problematische handhaafbaarheid. Als ik zie hoe vaak er gecontroleerd werd aan de Diepenheimseweg in Goor heb ik daarbij mijn twijfels of was dat een hobby van de politie die goede contacten had met bepaalde bewoners daar.

Ik begrijp deze problematische handhaafbaarheid niet. Als ik tegenwoordig een parkeergarage binnenrijd staat mijn kenteken al op een parkeerbon. Na het betalen van de bon kan ik uitrijden doordat het systeem heeft geconstateerd dat ik betaald heb. Een camerasysteem kan dus constateren dat een vrachtwagen de straat ten onrechte inrijdt en vervolgens automatisch de bekeuring verzorgen. Voor de vrachtwagenknip bij Markelo zal het moeilijker zijn om te zien wie er in Markelo zelf moet zijn (bestemmingsverkeer dus) en wat doorgaand verkeer is. De nummers van de vrachtwagens uit Markelo zelf kun je in het systeem invoeren en zodoende uit de bekeuringen houden. De rest zal moeten aantonen dat ze bestemmingsverkeer zijn geweest. Als dit een tijd ingevoerd is geweest zal de gemiddelde vrachtwagenchauffeur het wel laten om door Markelo te rijden vanwege de kortste route. Kortom je moet als gemeente durven. Als je daarnaast ook nog eens de boetes fiscaliseert kan het ook nog een win-win situatie worden voor de buurt en de gemeente.

Carel Groothengel